söndag 9 januari 2011

Sy ihop sockarna

Nu passar jag på i bloggboomen och lägger in mina bilder på hur jag syr ihop mina maskinstickade sockar. Detta är en snabb variant, sidsömmen blir som på en tröja men ingen av mina sockmottagare har klagat på den. Den blir ganska mjuk på insidan ändå.

Detta är mitten av sockstycket, jag för upp garnet mitt mellan de 42 maskorna och sticker upp nålen i den första maskan från delstickningen av tån enligt bilden.
...därefter sticker jag ner i två halva maskor på sidan där tån är
Två halva maskor på motsatta sidan(ingen bild på det momentet) och sen fortsätter jag med att sy ihop på det viset och drar åt lämpligt hårt. Nu kommer ju denna söm av maskstygn på undersidan av foten så den kommer inte att synas alls...
...så här ser det ut efter en bit på vägen(nålen är utanför bilden i nederkant men garnet syns väl vart det tar vägen?).
Jag avslutar med att sticka igenom den sista maskan på vardera stycket en gång. Detta glömde jag att fota, men det blir en "normal" avslutning om man låtsas att det är ett stickat varv.

Så här ser sockan ut från avigsidan med sömmen längsmed. Nu hade jag för bråttom med att dra ut garnmarkeringarna vid hälen men de möttes rakt ovanför kilen, just där de tio slätstickade varven är före resåren...puh, hoppas jag gör mig förstådd! :-)


Taaa....daaaaaa! Ett par sockar, färdiga till ett par fötter i storlek 38/39

0 kommentarer: