torsdag 13 januari 2011

Fina muddar


Detta är en av många(massor) prover jag har stickat de senaste dagarna. En vän till mig har önskat sig en mönstrad kofta med fickor och mockribb. Mönstret är nr. 20från Stitchworld som följde med min Brother 940. Missade dock på den här prototypen att ställa om släden mellan mudden och framstycket, så det är ingen idé att göra de andra delarna till den. Jag får ha den som övningsexempel. Bottenfärgen är Kampes vita kongarn och mönsterfärgen svart King Cole superwash...
Fler prover ja, fick för mig att jag skulle testa tuck som jag nästan aldrig gjort. Gjorde en sån fin fåll som inte står ut, som jag lärde mig på Sätergläntan för många år sen. Den stickar man så här:
Lägg upp med skräpgarn och nylontråd.
Sticka 2v. på SP 5
"- 4.2
"- 4.1
"- 4.0
"- 3.2
Gör ett lösare vikvarv på SP 4.1
Sticka 2.v på SP 3.2
"- 4.0
"- 4.1
"- 4.2
"- 5.0
Haka upp fållen och sticka ett något lösare varv. På muddar som ska vara i halsringning och fickor tex. stickar jag sista varvet på samma SP(5.0) och tar av på skräpgarn. Hänger upp den på maskinen och sen stycket med rätan mot, så får man ett avigvarv på rätsidan och det blir jättesnyggt! Om man vill ha en bredare mudd så stickar man 3 eller 4 varv istället.
Nåt mer var det jag tänkte berätta men det har jag glömt, nu är det hög tid för sängen!
Gonatt!

0 kommentarer: