torsdag 6 mars 2008

Gamla mössor kommer fram

Nu kom jag ju på att jag har stickat liknande modell fast i delstickning. Denna syddes ihop mitt bak med maskstygn, jag la upp och avslutade med skräpgarn. De här båda är stickade efter samma mönster men olika maskspänning i garnet Juvel.

Stickmaskin: Silver Reed 160, 860 eller LK150
Garn: Juvel 100% Ull superwash
Maskspänning: 4


VR = varvräknaren
HL = hållande läge/delstickning

Lägg upp 56m med skräpgarn, sticka ett par varv och sluta med släden till höger.
Nollställ VR. Byt till Juvel och sticka 1v. **Koppla om släden till delstickning, sätt kantnålen i vänster sida i HL. Sticka 1v, sätt nästa kantnål i vänster sida i HL. Upprepa med att sätta en nål i vänster sida i HL varje varv till du stickat 20 varv. Vänster nål 9 --Höger nål 28 är nu i arbetsläge och resten i HL. Koppla om släden från delstickning och sticka nu 1 varv över alla nålar. Nu kan du byta färg om mössan ska bli randig. Upprepa från ** 7 gånger till, totalt 8 kilar ska stickas. Totalt 161v och sluta med släden till vänster.

Nu kan man välja om man stickar av på skräpgarn och syr ihop med maskstygn (snyggast), eller om man hänger upp första varvet och stickar ihop med lösa maskor och virka av arbetet.


Och, visst är det nya tapeten som agerar bakgrund!

3 kommentarer:

Strumpstickan sa...

Jättesnygga mössor och så fina färger!

Trevlig blogg fast jag själv stickar för hand, men jag hade en Bondmaskin för många år sedan:)

Anonym sa...

Din stickblogg var intressant, ska kika in igen. Blev det nåt stickat på Bonden när du hade den?

Tack tack för alla dina kommentarer, det är kul!

ullenochjag sa...

Tack för alla fina mönster du delar med dej av, en riktig guldgruva.